Spring är bästa belöningen!

Idag när jag kom hem från jobbet, tog jag med hundarna ut en och en för att skvallerträna. Eftersom vi inte kan gå för nära andra hundar med Kokos så får ju aldrig Kiwi träna på hundmöten. Nu har han inga större problem med dem, men ibland blir han väldigt intresserad av den andra hunden och "fastnar" med blicken. Idag blev jag därför väldigt glad när vi på en smal gångstig mötte en rottweiler blandning och dennes matte. Med klicker i ena handen och blodpudding som belöning så gick det galant. Kiwi tittade på hunden och jag klickade och belönade. Den andra hunden drog lite mot Kiwi (vilket gladde mig, då det blev extra träning) och det gick så bra!
 
Hem och byta hund. Jag och Kokos testade lite tyst inkallning på en gräsmatta och han fixade det direkt. Dags att börja träna det med längre avstånd då han har bra koll på det nu. Resten av rundan blev det mycket skvallerträning, på en tax (som passerade riktigt nära), hundar som skällde och barn på sparkcyklar. På en smal gata stod en familj vid sin bil och plötsligt dök deras fralla upp bakom bilen. Kokos var inte beredd och jag klickade och belönade om vartannat. Han kom dock inte ur stirrandet och precis när frallan började dra framåt och morra kallade jag på Kokos och sprang iväg. Direkt ignorerade han hunden och sprang glatt efter. Om inte blodpudding fungerar så fungerar alltid spring. :) Min fina duktiga kille. Små men tydliga framsteg!


Kommentarer
Monica Ottosson/Lightschaps kennel

Du är såååå duktig. Jag är så imponerad av ditt tålamod. Lyckas inte du vända Kokos vid hundmöten lyckas ingen med sin hund!!!

2012-09-15 @ 13:08:28
URL: http://www.metrobloggen.se/schapendoes
Helena

Tack Monica! Det är lång lång väg kvar, men vi kämpar på. Dock är jag fortfarande lite rädd att ta med honom till t.ex. Pildammsparken där det garanterat är hundar överallt, men det är nog det vi behöver göra nu.

2012-09-15 @ 15:24:59
URL: http://kokoskiwi.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Kokos och Kiwi

En blogg om två väldigt speciella pojkar, som snabbt blev det viktigaste i våra liv!

RSS 2.0