Klicker innan target

Om en stund ska jag och Kiwi bege oss ivägg på en targetkurs. Den är ikväll och sen är nästa gång på onsdagkväll. Alltså detta när det läggs ut roliga kurser (som ingen av våra hundar har gått) på Bonizas hemsida och jag måste välja vem av Kiwi och Kokos som ska gå den! Inte alls lätt, men denna gång blir det Kiwi eftersom Kokos har gått flera kurser och så är faktiskt Kiwi ganska duktig på detta med target; i alla fall tasstarget.

Men då hittade så klart mitt dåliga samvete fram till mig så de senaste dagarna har jag startat upp klickning av filten igen till Kokos. Han går till filten när jag ber honom och stannar kvar längre stunder, men så fort det är störningar så blir det svårare. Och skulle en okänd hund passera så hade han inte legat kvar; fast större störning än så går det knappast att ge honom. I alla fall så vill jag inte bara att han ska ligga på filten utan jag vill att han ska lägga ner huvudet också. Just nu är detta mest för att jag vill att han ska slappna av mer och inte bara titta på mig och vänta på belöning. Delmålet just nu är att jag vill att när jag ger komandot "filten" så ska han gå dit och lägga sig med hakan i filten. Idag flyttade vi ut träningen utomhus och hade även Kiwi där som extra störning och det gick riktigt bra!



Vid ett tillfälle sprang Kiwi förbi honom med ett oxöra munnen, Kokos följde honom med blicken men hade kvar hakan i filten. Duktig kille!

Under långa stunder passade även Kiwi på att visa att han minsann kan ligga och vänta snällt medan matte klickar storebror.



Men det var den enda träningen för honom eftersom detsom sagt blir två timmars targetkurs med honom om en stund. Det ska bli så roligt!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Kokos och Kiwi

En blogg om två väldigt speciella pojkar, som snabbt blev det viktigaste i våra liv!

RSS 2.0