Stolt matte!

Idag finns stadsträning med Kiwi på att-göra-listan. Kokos bodde sina första 7 månader i Malmö och gick ofta genom stan ett par gånger om dagen när han skulle följa med husse till kontoret. Det var dock ett tag sedan vi var mitt i stan med honom, men idag är det i alla fall Kiwis tur. Han har aldrig varit i centrala Malmö så jag räknar med att det kommer att vara en trött kille i bilen hem sedan.

Så eftersom Kiwi ska iväg om en stund så snörade jag på mig joggingskorna och begav mig ut på en rask promenad med Kokos. I det fantastiska vädret gick vi på skogsstigar och bland rapsfält. Helt ljuvligt! Som jag har berättat så jobbar vi dagligen med att hjälpa Kokos komma över sin rädsla och osäkerhet mot framförallt andra hundar. Ett steg på vägen i detta är att vi väldigt sällan låter honom gå framför när han är kopplad. Han får då ofta för sig att "hålla koll" och det är inte hans jobb. Så nu går han jämte oss och runt hörnor etc går han bakom oss och han klarar detta så bra nu! Han är enormt duktig och låter oss hålla koll på omgivningen medan han travar på bredvid, nosar och gör sina behov.

På en lång smal skogstig såg vi längre fram en äldre man med sin franska bulldog. Jag vet att jag kan bli stressad när jag möter andra hundar med Kokos och detta känner han naturligtvis. Så, jag tog ett djupt andetag, kortade in kopplet så att Kokos höll sig nära mitt ben och såg till att jag var mellan Kokos och bulldogen. Den äldre mannen såg oss och stannade till för att låta oss gå förbi, då han var äldre och gick långsamt. Med raska och självsäkra steg spatserade vi förbi. Jag hälsade på mannen med hans hund spände ögonen i Kokos och vad gjorde Kokos. Höll svansen neutral, vände huvudet mot den andra hunden men gick bara förbi. Han visade inte minsta tecken överhuvudtaget på att bli rädd eller göra utfall. Gissa hur stolt jag var? Det blev beröm, gos och pussar utan dess like efter det! Nuvet vi att vi är på rätt väg i detta och det känns så bra!




Kommentarer
Monica Ottosson/Lightschaps kennel

Ja jag känner igen den känslan! Träning ger färdighet. Man blir såååå glad och så stolt och man får ork att fortsätta jobba. Kram på er.

2012-05-08 @ 10:28:50
URL: http://www.metrobloggen.se/schapendoes
Emma

Jag blir också så lätt stressad vid möte med andra hundar. Tips på hur du brukar tänka? Jag försöker bara att gå men spänner mig säkert ändå, dock går det bättre och bättre.

2012-05-08 @ 19:57:59
URL: http://ulltussen.blogspot.se
Helena

Jag har märkt att Kokos har väldigt mycket svårare vid hundmöten när Kiwi är med. Kokos kan vara hyfsad lugn till Kiwi tar ett steg mot den andra hunden då blir Kokos orolig och ska skydda lillebror. Men det går lättare med lugn och stolt hållning, kort koppel och att jag placerar hundarna så att jag är mellan dem och den andra hunden.

2012-05-09 @ 19:12:50
URL: http://kokoskiwi.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Kokos och Kiwi

En blogg om två väldigt speciella pojkar, som snabbt blev det viktigaste i våra liv!

RSS 2.0