Antidrag-sele

Ända sedan jag gick på min första hundkurs hos Lotta, så har jag fundert på att köpa en sådan, men jag kände egentligen inte att det behövdes. Kokos var nästan alltid lös och när han inte var det så gick han fint i koppel. Och visst ska jag även erkänna att Kokos alltid har kommit undan lite mer med dragande i koppel eftersom han är så liten och det "knappt märks" när han drar. Det är dock inte särskilt bekvämt.

Sen kom Kiwi och även han är ganska bra på att gå i koppel, men eftersom han är lite bufflig tycker han ibland att där borta ska jag minsann nosa eller det spåret ska jag genast rusa iväg på. Inte så trevlig då han väger 22 kg. Så häromdagen gjordes inköpet av två stycken s.k. antidragselar eller VGW-bälte som dessa kallas. För Kiwis del köptes det för att jag ska kunna hålla emot vid plötsliga infall och för Kokos del är det för att han ska vändas mot mig när han ibland känner sig rädd och trängd av en annan hund och försöker gör utfall. Dessa tillfällen har blivit färre (övning ger färdighet), men det händer ibland och jag tror att denna sele gör honom lugnare.



I går provades dem för första gången och herregud vilken skillnad! Det är som att hundarna direkt fattar att med denna sele ska jag inte dra utan gå här fint bredvid matte och söka kontakt mycket mer ofta än tidigare. Helt underbart; de går jämte mig nästan hela promenaden igenom och nosar rundor när jag släpper på kopplet. Dessa var värda varenda krona! De är inköpta på AdCanis som även visade sig ha en av de bästa kundservicen jag har varit med om (och då har jag jobbat inom det på olika sätt i nästan 10 år).

Imorgon kommer det stora mandomsprovet för selen och Kokos då han och jag ska in till Pildammsparken och skvallerträna på hundar. För Kiwis del blir väl mandomsprovet på söndagens kennelträff :-)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Kokos och Kiwi

En blogg om två väldigt speciella pojkar, som snabbt blev det viktigaste i våra liv!

RSS 2.0